Tuesday, August 07, 2007

Dar es Salaam


Dar es Salaam, originally uploaded by Tak from HK.

Dar es Salaam, the major city of Tanzania. Besides as a passby city, there is not much to see. However, I have to get my visa to Zambia here and this is the first time I need to apply visa in the neighbouring country in advance.

However, it is not smooth. My HKSAR passport required 7-14 days to processed. That make me feel really bad as I have already bought my train ticket departing next week to Zambia and I am going to Zanzibar this afternoon.

After discussion with the reception of the cosulate, it seems the best way is to use my British passport for visa application. However, dual nationality is not accepted in many African countries. I don't know, just go and see!

1 comment:

Anonymous said...

Hey i find it interesting.

【明報專訊】我是沈詩鈞,香港出生,9歲,剛完成英國高考及會考。2005年9月1日,我的大哥沈怡謀14歲,入讀英國牛津大學數學科一年級。由於年幼,大學要求父親與他同住作為入學條件之一,但英國駐港領事館指他已超過12歲,不符合家長陪同學生簽證(Student Dependent Visa)之要求。唯一解決方法,是我以學生身分去英國,然後申請我父親過去與大哥同住,才能符合大學要求。當時是9月中,牛津所有中小學已開課,根本無空缺,情緊急,最後只好入讀唯一願意接受我的一間預科書院。我剛讀完小一,但如果不修讀英國中六高考(課程),大哥便無法入牛津,別無其他選擇。

我相信天下父母不會強迫子女只有小二程度能力去讀中六,也不相信父母會壓抑有中六程度能力(的子女)去讀小二,這是迫不了的,一切靠能力。 當初我是救大哥心切,鼓起勇氣去讀,很快就發現課程並不難,愈做愈投入。本人因情所迫,而且熱愛數學,才會走這條路,每個人應該走適合自己的路,常規教育之路也有其好處。

2005年9月底,我遠赴英國入讀中六,花一年時間讀完3科英國高級文憑課程(GCE A Level),相等於香港之中七程度高考,回頭再花6個月讀完8科英國國際普通文憑課程(IGCSE),相等於香港之中五程度會考,然後總複習6個月,在2007年夏天一口氣考完會考和高考共約40試卷。

我做到,香港所有學生只要方法正確,一樣可以做到。我已經證明,勇氣、努力加上正確方法是可以改變命運。

如果大學不提供額外支援,例如Mentorship、心理輔導等,會抹煞香港6000名資優兒童之升學空間,埋沒人才。香港欲成為亞洲教育樞紐,期望大學能提供訓練年幼人才之措施。不少外國大學都熱心接受及培養華裔年幼大學生,成功例子不少,希望香港的大學可以正視。

上大學是我的唯一選擇,希望大學給我一個機會,讓我繼續享受數學的樂趣,結識友善的哥哥姐姐。

順帶澄清,我從來未申請英國任何大學,也從未被大學拒絕。